loading...
اخبارورزشی
علیرضانجف زاده بازدید : 40 شنبه 20 خرداد 1391 نظرات (0)

 

مسابقات واليبال انتخابي المپيک در توکيو ژاپن روز يکشنبه با برگزاري ديدارهاي روز پاياني پيگيري مي‏شود. اين در حالي است که امروز با مسجل شدن قهرماني صربستان تکليف يکي از سهميه‏هاي توزيع شده در اين رقابت‏ها قطعي شد اما اينکه سهميه دوم مسابقات از آن کدام تيم مي‏شود، فردا و در پايان ديدارهاي روز پاياني مشخص خواهد شد.



آنچه مسلم است دومين سهميه مسابقات گزينشي المپيک در ژاپن در اختيار يکي از پنج تيم آسيايي شرکت کننده قرار مي‏گيرد يعني تيمي که بالاتر از ديگر آسيايي‏ها قرار بگيرد. اين در حالي است که تا الان با توجه به باختي که تيم ايران برابر صربستان متحمل شد و پيروزي چيني‏ها مقابل ونزوئلا، شرايط اين دو تيم (ايران و چين) مساوي است و استراليايي‏ها نيز در صورت پيروزي برابر کره جنوبي در ديدار امروز، تهديدي جدي براي ايران مي‏شوند.



در هر صورت تکليف تيم ملي واليبال ايران براي المپيکي شدن به روز آخر کشيده شد و اين در حالي است که تيم کشورمان آغازي پرقدرت در مسابقات انتخابي المپيک داشت اما چگونگي عملکرد ملي‏پوشان در ادامه ديدارها، از دست دادن امتياز ديدار مقابل استراليا، کسب تنها دو امتياز از رقابت با چين و واگذاري نتيجه به صربستان همه اما و اگرها را به روز پاياني کشاند و رقابت ايران مقابل ژاپن ميزبان.



ژاپني‏ها که زماني سرعت تند و تيز بازيکنانش زبانزد آسيايي‏ها بود، امروز تا حد محسوسي از واليبال ناب خود فاصله گرفته‌اند اما همچنان پرافتخارترين تيم آسيايي هستند چون طي ادوار مختلف حضور در رقابت‏هاي قهرماني آسيا هفت بار و بيشتر از ديگر تيم‏ها صاحب جام قهرماني شده‌اند و با کسب سه مدال نقره و سه مدال برنز (مجموع 13 مدال) در صدر تيم‏هاي مدال‌آور آسيايي قرار دارند.



علاوه بر اين واليبال ژاپن از سال 1990 وارد ليگ جهاني شد و طي 21 دوره متوالي در اين رقابت‏ها حاضر بود. حتي تيم ملي واليبال ژاپن سابقه حضور در بازي‏هاي المپيک را هم دارد که حاصل آن سه مدال طلا، نقره و برنز است. واليبال ژاپن در اداوار مختلف مسابقات قهرماني جهان هم شرکت داشته است  و دو مدال نقره اين رقابت‏ها را از آن خود کرده است.



با همه اينها واليبال ژاپن از روزهاي اوج خود فاصله گرفته است. حتي اين تيم در رقابت‎هاي 2011 قهرماني آسيا که در تهران برگزار شد نتوانست از عنوان قهرماني خود دفاع کند و به رده پنجم صعود کرد. حتي در اين رقابت‏ها تيم ملي ژاپن در غياب "شيميزو" و در آخرين روز مرحله دوم مسابقات مقابل تيم ايران متحمل شکست سه بر صفر شد.



البته تيم ملي ايران در آخرين دوره مسابقات قهرمان قاره‎ها نيز ژاپن را شکست داده بود اما قبل و بعد از اين رقابت‏ها، تيم ملي ژاپن در فينال مسابقات 2009 قهرماني آسيا و بازي‏هاي آسيايي 2010 گوانگجو موفق به شکست ايران و فتح هر دو جام قهرماني شده بود.



با اين اوصاف ديدار روز يکشنبه تيم ملي ايران برابر ژاپن غيرقابل پيش‏بيني است چون اين بازي آخرين فرصت دو تيم براي المپيکي شدن است و اين در حالي است که ژاپن در شرايط عادي يک پوئن مثبت نسبت به ايران دارد چون ميزبان است. البته پيمان اکبري مي‏گويد اين موضوع براي تيم ملي ايران که چند روزي است به بازي در ژاپن عادت کرده است، اهميت زيادي ندارد.



وي در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: "در شرايط فعلي تيم ايران در دفاع روي تور و حمله اول از ژاپن برتر است. همين دو فاکتور مي‎تواند براي ژاپن مشکل ساز شود. به خصوص اينکه ميانگين قدي آنها از ما کمتر است".



تيم ملي واليبال ايران مي‏تواند از ديدار برابر ژاپن نتيجه دلخواهش را بگيرد در صورتي که بتواند بر حساسيت و استرس اين بازي غالب شود. اين نکته‏اي است که فرهاد نفرزاده، سرمربي تيم جوانان هم به آن اشاره کرد. وي به مهر گفت: "در ديدارهاي حساس استرس تيم ملي چند برابر مي‏شود و هنوز نتوانستيم راهکاري براي آن پيدا کنيم. اين تنها موضوعي است مرا براي ديدار روز يکشنبه نگران مي‏کند. اگر اين بازيکنان اسير استرس و حساسيت بازي نشوند مي‌توانند با زدن سرويس‌هاي پرقدرت راه پيروزي را هموار کنند".



در هر صورت فردا مشخص خواهد شد که دومين سهميه المپيکي مسابقات گزينشي ژاپن به کدام تيم آسيايي تعلق مي‏گيرد. اگر امروز استراليا موفق به شکست کره جنوبي شود، اين تيم شانس خود را برابر با ايران، چين و ژاپن و حتي بيشتر از آنها مي‏کند در غير اين صورت چين و ژاپن رقيبان اصلي ايران مي‏شوند. برنامه ديدارهاي روز پاياني مسابقات واليبال انتخابي المپيک در توکيوژاپن به شرح زير است: (ساعت بازي تيم ملي ايران به وقت ايران است)



يکشنبه 21 خردادماه

* صربستان - ونزوئلا 

* چين - استراليا

* کره جنوبي - پرتوريکو

* ژاپن - ايران (ساعت 14:35)

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    بهترین بازیکن کدام است
    آمار سایت
  • کل مطالب : 164
  • کل نظرات : 19
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 38
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 49
  • بازدید ماه : 105
  • بازدید سال : 218
  • بازدید کلی : 9,737